بازاریابی موثر با یک استراتژی بازاریابی کاملاً فکر شده و آگاهانه آغاز می شود. یک استراتژی بازاریابی خوب به شما کمک می کند اهداف بازاریابی واضح ، واقع بینانه و قابل اندازه گیری برای تجارت خود تعیین کنید.
یک استراتژی بازاریابی جهت و اهداف کلی بازاریابی شما را تعیین می کند و بنابراین با یک برنامه بازاریابی متفاوت است که اقدامات خاصی را که برای اجرای استراتژی بازاریابی خود انجام می دهید ، مشخص می کند. استراتژی بازاریابی شما می تواند برای چند سال آینده تدوین شود ، در حالی که برنامه بازاریابی شما معمولاً تاکتیکهایی را که باید در سال جاری بدست آید توصیف می کند.
یک استراتژی بازاریابی موفق بنویسید
استراتژی بازاریابی شما به خوبی توسعه یافته به شما کمک می کند تا اهداف تجاری خود را تحقق بخشید و بر اقدامات لازم برای دستیابی به مشتریان مناسب تمرکز کنید.
توسعه یک استراتژی بازاریابی شامل اجزای ذکر شده در زیر به شما کمک می کند تا بیشترین بهره را از سرمایه گذاری خود در بازاریابی ببرید ، تمرکز خود را در بازاریابی حفظ کنید و نتایج فروش خود را بسنجید و بهبود دهید.
اهداف تجاری خود را مشخص کنید
استراتژی بازاریابی خود را با اهداف تجاری مشخص شده در برنامه تجاری خود هماهنگ کنید. سپس می توانید مجموعه ای از اهداف بازاریابی را برای پشتیبانی تعریف کنید. اهداف تجاری شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
آگاهی از محصولات و خدمات خود را افزایش دهید
فروش محصولات بیشتر از یک تامین کننده خاص
رسیدن به بخش جدید مشتری.
هنگام تعیین اهداف ، بسیار مهم است که تا آنجا که ممکن است هدف قرار بگیرید تا بتوانید به طور موثر نتایج را در برابر آنچه می خواهید بدست آورید ، اندازه گیری کنید. معیارهای ساده برای تعیین اهداف روش SMART است:
خاص - آنچه را که می خواهید به دست آورید به روشنی بیان کنید
قابل اندازه گیری - معیارهای ملموس را تنظیم کنید تا بتوانید نتایج خود را بسنجید
قابل دستیابی - اهدافی را تعیین کنید که در حد توانایی و بودجه شما باشد
مرتبط - اهدافی را تنظیم کنید که به شما در بهبود جنبه های خاصی از تجارت کمک کند
محدود به زمان - اهدافی را تعیین کنید که بتوانید در زمانی که نیاز دارید به آنها برسید.
اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید
مجموعه ای از اهداف خاص بازاریابی را بر اساس اهداف تجاری تعریف کنید. این اهداف به شما و تیم شما انگیزه می دهد و شما را قادر می سازد تا موفقیت خود را پیگیری کنید.
نمونه هایی از اهداف بازاریابی شامل افزایش نفوذ در بازار (فروش محصولات بیشتر به مشتریان موجود) یا توسعه بازار (فروش محصولات موجود به بازارهای هدف جدید) است. این اهداف بازاریابی می تواند طولانی مدت باشد و دستیابی به موفقیت ممکن است چند سال طول بکشد. با این حال ، باید واضح ، قابل اندازه گیری و دارای بازه زمانی برای تکمیل باشد.
بازار خود را جستجو کنید
تحقیقات بخشی اساسی در استراتژی بازاریابی شماست. شما باید اطلاعاتی در مورد بازار خود ، مانند اندازه ، رشد ، روندهای اجتماعی و جمعیتی (آمار جمعیتی مانند سن ، جنسیت و نوع خانواده) جمع آوری کنید. این مهم است که شما بازار خود را کنترل کنید تا از هر گونه تغییر در طول زمان آگاه باشید ، بنابراین استراتژی شما همچنان مرتبط و هدفمند است.
نگاهی اجمالی به مشتریان بالقوه شما
از تحقیقات بازار خود برای ایجاد مشخصات مشتریان هدف خود و شناسایی نیازهای آنها استفاده کنید.
این نمایه الگوی خرید آنها را نشان می دهد ، از جمله نحوه خرید ، مکان خرید و آنچه که می خرند. باز هم ، به طور منظم روندها را مرور کنید تا فرصت های جدید را از دست ندهید یا به پیام بازاریابی خود بی ربط باشید.
در حالی که می خواهید مشتری های جدید پیدا کنید ، اطمینان حاصل کنید که استراتژی بازاریابی به شما امکان می دهد روابط خود را با مشتریان فعلی خود نیز حفظ کنید.
نگاهی اجمالی به رقبا
به همین ترتیب ، به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود ، باید با تعیین محصولات ، زنجیره های تأمین ، قیمت گذاری و تاکتیک های بازاریابی ، از نمایه رقبای خود استفاده کنید.
از این مورد برای تعیین مزیت رقابتی خود استفاده کنید - چیزی که تجارت شما را از رقابت جدا می کند. همچنین ممکن است بخواهید نقاط قوت و ضعف عملکردهای داخلی خود را شناسایی کنید تا به بهبود عملکرد شما در مقایسه با رقبا کمک کند.
استراتژی هایی را برای حمایت از اهداف بازاریابی خود تدوین کنید
بازارهای هدف خود را لیست کرده و مجموعه ای از استراتژی ها را برای جذب و حفظ آنها در نظر بگیرید. یک نمونه از این موارد ممکن است افزایش آگاهی جوانان در مورد محصولات شما باشد. استراتژی های مربوطه می توانند برای افزایش حضور آنلاین رسانه های اجتماعی خود با ارسال به روزرسانی منظم درباره محصول خود در اینستاگرام یا فیس بوک باشند. تبلیغات در مجلات محلی جوانان محور ؛ یا به دانشجویان تخفیف دهید.
از “7 عنصر بازاریابی” استفاده کنید
با استفاده از هفت مخلوط بازاریابی به بازار انتخابی خود برسید. اگر بتوانید ترکیبی مناسب از بازاریابی محصول ، قیمت ، تبلیغات ، مکان ، افراد ، روند و شواهد فیزیکی را انتخاب کنید ، احتمال موفقیت استراتژی بازاریابی شما وجود دارد. برای دستیابی به استراتژی بازاریابی خود می توانید هر ترکیبی از این عناصر را انتخاب کنید.
ایده های خود را آزمایش کنید
هنگام تعیین تاکتیک های خود ، به صورت آنلاین تحقیق کنید ، برخی از ایده ها و روش ها را بر روی مشتریان و کارمندان خود آزمایش کنید و ببینید چه چیزی موثر است. برای تأمین نیازهای مشتریان ، جلب مشتری در بازار هدف خود و بهبود نتایج فروش ، باید تعدادی از تاکتیک ها را انتخاب کنید.